Aš esu piktas jau krūvą metų ant to, kaip tvarkomas Vilniaus viešasis transportas. Tiksliau, norėjau pasakyti, kad ne tvarkomas, o žlugdomas, dusinamas ir panašiai. Aš labai gerai įsivaizduoju, kaip tas transportas turi atrodyti, kai jis išties yra geras. O kažkodėl visada jis atrodo visiškai priešingai.
Na, paprastai: norisi gi, kad nereiktų galvoti, o tiesiog išeini į gatvę, kur nors visai netoli namų, ne po lietumi, o ramiai ir gerai, o tada per kelias minutes atvažiuoja ir paima tave. Ir veža. Ir nuveža ten, kur nori, greitai. Ir galvoti nereikia, ir dar be to, patogiai ir gerai internetas veikia. Ir šilta žiemą, o vasarą – vėsu. Ir dar, į tą transportą nelenda apsišikę bomžai. Ir taip toliau.
Bet jei paskaitai, ką parašė Commonsense.lt apie VVT tikslus, tai štai ką atrandi (ar matote ką nors panašaus į mano įsivaizdavimą?):
Mūsų Bendrovės misija teikti Vilniaus gyventojams ir sostinės svečiams saugaus, punktualaus ir dėmesingo keleivių vežimo ir aptarnavimo paslaugas. Atsižvelgiant į keleivių poreikius ir pageidavimus, skatiname įmonės ir jos darbuotojų pažangą. UAB „Vilniaus viešasis transportas” kolektyvas siekia, kad jų įmonė būtų viena iš lyderių tarp bendrovių, vežančių keleivius Vilniaus miesto maršrutais.
Žodžiu, jūs jau suprantate, ką aš šiandien parašysiu apie visą tai. Jūs jau numanote. Nes parašysiu apie tai, kad nieko čia gero nėra ir jūs nesitikėkite, nes nors kuolus ant galvų tašyk, bet nepasitaisys šitai.
Apie tai, kaip tame viešąjame transporte šilta žiemą – visi tur būt žino. Taip pat maždaug, kaip tame transporte būna vėsu vasarą, tiktai atvirkščiai. Kodėl vasarą autobusuose nereikia kondicionierių – ogi todėl, kad nereikia. Nes ta vadovybė greičiausiai dar nuo sovietmečio nevažinėjo autobusais, tai matyt neįsivaizduoja, kas per orkaitės ant ratų ten būna. Todėl nereikia. Ir šildymo žiemą irgi nereikia, nes nu kam tos išlaidos?
Ir stoteles, kur po stogeliu tegali komfortiškai stovėti ir nuo lietaus slėptis vos kokie 3-4 žmonės – irgi visi matė. Apie jokius internetus autobusuose aš nei nekalbu, nes geriau jau jūs nesvaikit apie tai.
Ir aš nei nekalbu apie tai, kaip krušamas protas, jog su greitaisiais autobusais greičiau, nes susitaupo kelios minutės važiavimo. Nes suprantate, kiek laiko keleiviams reiks eiti iki stotelių, kiek persėdinėti ir taip toliau – taigi ne transportininkų problema. Čia keleivio problema, jeigu jam reikia eiti kur nors kilometrą.
Išvis, visa laimė, kad niekas transportininkams nepasakė, jog vidutinį važiavimo greitį jie galėtų kardinaliai padidinti, jei panaikintų stoteles išvis, o autobusai važinėtų tik kur nors miesto pakraštyje, kur nebūna kamščių ir galima lėkti kokiu 90 km/h greičiu. Tada tai išties būtų greiti greitieji autobusai. Galima būtų girtis.
O kad būtų efektyvūs pervežimai, tai autobusų turi būti kuo mažiau ir kuo didesni. Ir važinėti kuo rečiau. Nes tada užpildymas labai geras. Keleivių per kilometrą labai daug, keleivių per vairuotoją labai daug ir taip toliau. Pati efektyviausia įmonė. Tik kažkodėl su nuostoliais.
O dar, keleiviai turi derintis prie viešojo transporto tvarkaraščių. Nes čia keleivių problema, jei koks nors autobusas važiuoja tris kartus per dieną kažkur. Todėl savo darbus ir susitikimus VVT ir SP klientai turi derinti prie tų planų.
Ir dar, šiandien aš jums nesakysiu, kaip porą kartų man skaičiuojant, vis gaudavosi, kad kažkaip tos bilietų kainos turi būti ar tik ne porą kartų mažesnės, negu jos dabar yra. Dzin, niekam neįdomu tie finansai. Ir netgi nesakysiu, kaip nuostabiai veikia kadaise įvestas abonento bilietas, kuris skaičiuoja laiką, o todėl kuo ilgiau vežama, tuo pelningiau.
Ir dar be to, žinote, abonento bilietas turi ir tą nuostabią savybę, kad jo mokėjimai niekaip nesisieja su pervežimais, taigi, net neaišku kas ką pervežė ir už ką pinigai sumokėti, nes už laiką, o ne už rezultatą mokama. Čia tai išvis nuostabu: kaip keleivis, tokiai įmonei „Susisiekimo paslaugos“ jūs mokate už laiką, o jei jau kalbėsim apie VVT (t.y., pačius vežėjus) – tai šie gauna iš tų „Susisiekimo paslaugų“ apmokėjimą irgi lyg ir už laiką, bet už ką išties – tai neaišku. Už kažką.
Pabandykite patys įsivaizduoti, kad vežiojate keleivius autobusais, o už ką gaunate pinigus – nesuprantate. Nes gaunate ne už pervežimus, o už tai, kiek laiko važiavote. Ir net neaišku, kur važiavote. Žodžiu, už kažką. Tai kaip gerinti darbą? Ogi kažkaip, kad laiko truktų daug, bet nesvarbu niekas, nes visvien už kažką gaunate. Koks skirtumas, išvis ko čia norite?
Arba dar geriau – vat kaip sakė man vienas gandas, yra tokia keleivių kontrolė. Irgi tos „Susisiekimo paslaugos“. Tai vat, kontrolė autobusus stabdo, keleivius tikrina ir baudžia (ir kaip vis sklando skundai – atrodo, kad irgi neaišku, už ką baudžia kartais), o surinktos baudos keliauja kur? Ogi kur norit, bet ne į VVT, o į kažkur, neaišku, į kur. Kažkur ten. Gal kur nors.
Beje, vienas iš Demingo principų sako, kad jei kontrolė reikalinga, tai dirbama blogai, nes kai dirbama gerai, tai viskas veikia gerai ir be jokios kontrolės.
Aš nesakysiu, beje, apie tai, kaip kartą viešojo transporto taisyklės stebuklingai pasitobulino tokiais bagažo išmatavimais, kad netgi koks nors Ryanair ir tai gal mažesnius ribojimus taiko. Tiesiog nesakysiu, nes neatsimenu tų išmatavimų, bet kaip viena draugė sakė, jos rankinukas į tuos VVT numatytus išmatavimus netelpa. Gal ir didelis rankinukas. Žinot, kažkokios keistos mados pas moteris – jos klaikiai didelius rankinukus nešioja.
O dar, svarbiausia pasiremti esminiu valdymo triuku – kai Vilniaus viešasis transportas ir Susisiekimo paslaugos yra atskirai, tai labai gerai. Vat čia rašau be kabučių, kad patys suprastumėte: viešasis transportas Vilniuje yra viena, o vat Vilniaus gyventojams ir svečiams teikiamos susisiekimo paslaugos – visai kas kita. Todėl turi būti dvi atskiros įmonės. Nes tai skirtingi dalykai.
Nesvarbu, ponai ir ponios. Nesigilinkite į šitą kliedesių pelkę. Ji yra nepataisoma. Taip, aš jums garantuoju, kad jei abidvi tas kontoras uždarytų, o leistų vežti keleivius kam papuola kaip papuola kieno papuola susigalvotais maršrutais, tai ir tai per metus-kitus susisiekimas Vilniuje pasidarytų geresnis, negu yra dabar.
Rokiškis Rabinovičius rašo jūsų džiaugsmui
Aš esu jūsų numylėtas ir garbinamas žiurkėnas. Mano pagrindinis blogas - Rokiškis Rabinovičius. Galite mane susirasti ir ant kokio Google Plus, kur aš irgi esu Rokiškis Rabinovičius+.
- Web |
- Google+ |
- More Posts (1489)
Cia klausimas gal toks galetu buti: „Ar reikia kad butu geriau ir aisku t.y. suprantama?“ Vieni veza, kiti gauna pinigus, kontroliuoja, sudarineja marsrutus ir t.t. O kas kaltas del ko nors? Hmmm. Aplinka, arba dazniausiai keleivis, nes jis per daug nori. O jei jam duosi daugiau, tada kazkam neliks. Kuo didesnis balaganas, tuo sunkiau kam nors is salies suprasti. Ir tada tu esi nepakeiciamas, reikalingas ir mylimas (visom prasmem). Idomu kiek nauja valdzia skirs tam realaus demesio. Ne tik kalbu. Laikas parodys, o mes keleiviai, palauksim. Vel…
Kai yra dvi įmonės, kurios viena į kitą rodo pirštais ir abi nekaltos -- tai ryškų ryškiausias lokalių optimumų atvejis, aka departamentizacija, tik čia dar ir kraštutinėje formoje. Apie kius balaganus net nėra ką kalbėti.
Kadangi Visatos Valdovas pasiūlė komentarą į blogą perkelti, nes feisbuke viskas pasimeta, tai įmetu savo tekstą iš ten.
Leiskit, kaip sako nekurie žmonės, „įnešti šiek tiek aiškumo“. Na, ar tiesiog pateikti šiek tiek papildomos informacijos pamąstymams.
Jeigu norime, kad kas kelias minutes viešasis transportas mus paimtų ir nuvežtų -- reikia gyventi (dirbti) arba centre, arba pagrindiniuose miesto rajonuose. Iš tiesų pagrindiniuose ir tankiai apgyvendintuose, o ne tuose, kur kažkas galvoja, kad va jei čia stovi mano namas ir daug kitų sodininkų turi namus -- tai irgi jau yra pagrindinis rajonas. Tokia tvarka yra visuose miestuose -- jei tik yra kokia nutolusi vietovė, ten transportas keliauja rečiau. Ir, beje, ne VVT nusprendžia kur jiems važiuoti -- visa tai planuoja savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“. VVT tik važiuoja ten, kur jiems nurodoma, ir važiuoja tiek, kiek jiems nurodoma. Ir jeigu per kokį maratoną pakeičiami maršrutai, čia vėlgi ne VVT kaltė, nes kaip ir sakiau, jie neplanuoja maršrutų, jie tik nurodymus vykdo. Ar ši tvarka protinga – klausimas kitas, į kurį galima būtų labai daug teksto prirašyti, todėl šįsyk apie tai nesiplečiu.
Dėl interneto -- buvo prieš kažkiek metų „Vilniaus troleibusai“ tai padarę, kad 19 maršruto troleibusuose internetas veikė (ir net salonas buvo stebimas vaizdo kameromis, taigi jei koks niekadėjas būtų ištraukęs piniginę -- tai būtų buvę galima pamatyt). Bet įmonės buvo sujungtos, viskas buvo suoptimizuota -- interneto nebeliko, anei kamerų. Tai galime ir vėl pasidaryti išvadas, kas laimėjo iš įmonių sujungimo. Jei kas galvoja apie variantą „laimėjo keleiviai“ -- tai spėkit dar kartą.
Dėl kondicionierių ir šildymo -- pritariu. Man yra nesuvokiama, kodėl dabar bendroje įmonėje po remonto padaroma taip, kad pusėje troleibuso (tarp II ir III durų) nesumontuojami (išlupami) šildytuvai. Tuo tarpu anksčiau atvirkščiai, buvo įmontuojami papildomi šildytuvai. Na, bet taip efektyviau turbūt, kaip dabar daro.
Dėl stotelių ir jų paviljonų. Ir vėl -- čia ne VVT daržas, o ir vėl, pirmiausia „Susisiekimo paslaugų“, o toliau -- savivaldybės. Už tai, kad paviljoną leidžiama įrengti gal dizaineriškai gražų, o bet po galais iš visų pusių perpučiamą ir perlijamą -- dėkokime savivaldybei. Už tai, kad leidžiama visus paviljono stiklus apklijuot kažkokiom lievom reklamom ir per jas nukelti tvarkaraščius į paviljono „nugarinę“ dalį -- vėlgi, dėkokim savivaldybei, kad tai leidžia.
Apie „greitųjų“ autobusų nepaprastai didelį greitį legendą žinote kas labai aktyviai stengėsi skleisti -- soste to veikėjo nebėra, o bet kai smegenys keleiviams praplautos, tai ne taip greit nekatrie sugeba pamatyti, kad jiems taip sėkmingai melavo.
Su abonento bilietu -- taip, buvo padaryta labai bloga sistema. Kurios dabar pataisyt nebeįmanoma, o įmanoma tik pirkti ir diegti visiškai naują. Kur bilietą reiktų žymėti ir įlipant, ir išlipant, ir būtų nuskaičiuojama tik už nuvažiuotą atstumą, ir taip pat būtų žinoma kur keleiviai keliauja. O bet ta sistema brangi, tai apie ją nesvajokim.
VVT, kaip ir bet kuri keleivių pervežimo įmonė Lietuvoje (ir ne tik Lietuvoje) gauna pinigus už ridą. Tai yra, jeigu koks autobusas vidury reiso sugedo -- rida neatlikta, už tai pinigų negauna. Kuo daugiau gedimų (o jų pastaraisiais metais vis daugėja) -- tuo blogiau keleiviui, bet tuo mažiau išlaidų savivaldybei. Tai galit pamąstyt vėlgi, kam tokia situacija yra naudinga.
Baudos iš zuikių keliauja į VMI, o po to jau jos (ar jų dalis) keliauja į savivaldybės sąskaitą. Kur ištirpsta.
Taip, su tais mokesčiais už bagažą yra kvailystė. Kita vertus, dauguma kontrolierių patys supranta šitų taisyklių (patvirtintų savivaldybės) absurdiškumą todėl ir patys į tai žiūri pro pirštus, ir turbūt baudžia tik jau už tikrai labai, labai per didelio bagažo vežimą. Nemačiau, kad būtų už lagaminą baudę.
Bet, vietoj P.S., norėčiau paklausti -- o tai ką visgi siūlote?
Nes, pasakius kas yra negerai, vis tiek būtų gerai siūlyti sprendimą. Kaip suprantu, netikit, kad šitai galima pataisyt? O aš tikiu (nepaisant to, kad absoliuti dauguma mane laiko pesimistu). Tereikia pirmiausia tinkamo vadovavimo ir tinkamo darbų kontroliavimo visose grandyse.
Tereikėjo vienos radijo laidos, kad būtų sukeltas didelis, didelis erzelis ir prasidėjo tikrai daug kruopštesnis darbas. Žinau, turiu šaltinių. Taigi, tvarką šioje įmonėje padaryti galima (netgi sutvarkyti troleibusą pernakt, kai jis seniau riogsodavo patvory 2 savaites dėl analogiškos problemos).
Klausimas, ar atsiras norinčių ir sugebančių tai padaryti.
Ar, bijant iššūkių ir atsakomybės, bus pradėta skiesti, „tik privatininkas sugebės gerai tvarkytis“? -- kas yra visiškas absurdas, nes kaip jau sakiau ne sykį analogiškose diskusijose, nuvažiuokit į Rygą ir pažiūrėkit, kaip puikiai tvarkosi ne privatininkas.
„Susisiekimo paslaugos“ delenda est.
Jo rašiau ir aš kažkada apie problemą, kuri metų metais nesprendžiama… http://www.nulis.lt/autobusu-grafikas-salininkuose-arba-kaip-vilniaus-savivaldybes-imones-planuoja.html