Kadangi prašė, tai štai nuotraukėlė su trupučiu FilOp (Filatelinės Opozicijos) pašto ženklų iš mano kolekcijos. Jei neklystu, visų čia matomų autorius yra Antanas Šakalys, Gedimino Karpavičiaus ženklų lyg ir nėra čia. Išimtis – Joniškio ženklai, kurie nesusiję su FilOp, o tiesiog vietinė suvenyrinė laida, berods 1991 metų.
FilOp ženklai specialiai kuriami kaip kontrastas oficialiems Lietuvos pašto ženklams, dauguma pastarųjų išsiskiria kraštutinai žemu atlikimo lygiu. Dažniausiai – tokiu prastu, kad darosi gėda, į juos vien pažiūrėjus, o ne vienas pažįstamas filatelistas, turintis apypilnes ar visai pilnas Tarpukario Lietuvos pašto ženklų kolekcijas netgi pareiškia, kad naujų nerenka būtent dėl pasibjaurėjimo. Tai labai netipiška, nes filatelistai paprastai didelių skrupulų neturi.
Paveiksliuko viršuje esantys sovietinių ženklų perspaudai – vieni iš tų, kuriuos filatelistai patys gamino naudojimui pašte, kai Lietuvos paštas šūdą malė. Šie – patys patys pirmieji, skubiai perspausdinti Antano Šakalio berods dar tą pačią Kovo 11 – vos paskelbus nepriklausomybę. Greitai po šių išleidimo nedidelė dalis jų pakliuvo ir į pašto apyvartą. Ir tik jau daug vėliau (1990 Spalio 7d. – daugiau, kaip po pusės metų) buvo išleisti pirmieji oficialūs atkurtos Lietuvos pašto ženklai, kurių nuolat nebūdavo pašto skyriuose, Lietuvos paštas vis atsisakinėdavo juos naudoti siuntimui ne Lietuvoje ir t.t.. Tad istorine prasme pirmus atkurtos Lietuvos pašto ženklus išleido ne Lietuvos paštas, tuo metu pilnas neaiškių promaskvietiškų veikėjų, pezėjusių apie visokius "negalime, negalime", o filatelistai, vėliau ir įkūrę tą garsiąją Filatelinę Opoziciją.
(jei paspausite paveiksliuką, pamatysite didesnę jo versiją)
Rokiškis Rabinovičius rašo jūsų džiaugsmui
Aš esu jūsų numylėtas ir garbinamas žiurkėnas. Mano pagrindinis blogas - Rokiškis Rabinovičius. Galite mane susirasti ir ant kokio Google Plus, kur aš irgi esu Rokiškis Rabinovičius+.
- Web |
- Google+ |
- More Posts (1489)
Nieko neišmanau apie filateliją, todėl norėčiau (nepiktai!) paklausti, kas čia ypatingo šituose ženkluose? Standartiniai kudirkos ir kęstučiai, estetika smetoninė.
Susijęs klausimas: ar pašto ženklų kūryba apskritai bent kiek paveikta kitų vaizduojamųjų menų ir praėjusių poros šimtmečių pokyčių juose? Man, kaip eiliniam žmogui, norėtųsi pašto ženkluose ko nors skoningo, paprasto, modernaus. Pirmas pasitaikęs pavyzdys iš Google: http://daddytypes.com/archive/tnt_bugaboo_stamp.jpg
Taip, Antaną Šakalį gerokai paveikusi Tarpukario estetika, taip ar anaip, jis senas žmogus. Nors nesakyčiau, kad visur tas stilius tarpukariškas -- čia vienas iš pavyzdžių gali būti tas pats „Sąjūdis“. Yra ir daugiau modernesnio dizaino, nors aišku, dominuoja Tarpukario tradiciją tiesiogiai tęsianti Šakalio kūryba. Taip ar anaip, visgi grafika, reali kūryba, ir atitinkanti pašto ženklui būdingą miniatiūros žanrą, kuriam reikalingas išskirtinis atidirbtumas.
Tema apie FilOp kilo iš to, kad Lietuvos paštas leidžia tokio žemo lygio mėšlą, kad atsiranda rimti opozicionieriai, imantys kurti pavyzdžius -- kaip galima buvo padaryti geriau. Antanas Šakalys -- vienas iš jų.
Lietuvos paštas, lyg netyčia, kokį kartą per metus-du-tris būna, kad ir išleidžia ką nors gero, pvz., kaip EXPO ženklus 2008. Labai modernaus ir nestandartinio dizaino. Tačiau tokie atvejai būna labai netipiški. Paveiksliuke -- lapelis su 6 lašo formos ženklais, kurį aš vertinčiau, kaip labiausiai vykusius ir drąsiausio dizaino Lietuvos pašto ženklus per visą atkurtos nepriklausomybės laikotarpį.
Visgi, tokie atvejai tiek netipiški, kad jie vadintini išimtimis iš taisyklės. Tuo tarpu tipiniai lietuviškos pašto ženklų leidybos atvejai maždaug tokie:
O dar baisesni atvejai -- išvis klaikūs ir gauna nuosavus vardus, kaip kad „apsišikęs kūdikis“ ar „gleivėti krepšininkai“. Štai dėl tokių monstrų ir atsiranda FilOp su savo pavyzdžiais.
Konservatoriai niekada nepasižymėjo loginiu mąstymu ar sugebėjimu pramatyti veiksmų pasekmes. Tai jiems tiesiog neduota.
Kur tik jie valdžioje -- centrinėje ar vietos -- iškart stoja stagnacija.
Norai, idealai gal ir geri… bet tas nesvietiškas sugebėjimas 100 kartų užlipti ant to paties grėblio, ir po to vėl ant jo rabaždintis, stebina 🙂 Jie tiesiog nemoka gyventi realiame pasaulyje.
Bet dėl smulkiojo verslo išties liūdna -- dusino kas tik netingėjo.
Pats beveik surinkęs turiu ženklus su užspaudais, kurių kaip ir kiekviena filatelinę tematika pradedant ją rinkti pasirodo kažkiek yra. Rimantas šakalys yra didelis menininkas, pavyzdžiui, kalabant apie estampus, kurie kaip iliustracijos panaudoti daugelyje knygų ir straipsnių, nes kitų tokių taiklių kaip ir nesukūręs niekas. Tik man asmeniškai Filop judėjime nepatinka ta dalis, kuria reiškiamos politinės pažiūros (palankumas Lansbergiui ir konservatoriams, o kitų visų dabartinių politikos atstovų smerkimas).
Ženklai man gražūs, nes tai aukšto lygio grafika, labai techniška. Dauguma šiuolaikinių menininkų veržiasi į meną nemokėdami technikos, nes dabar svarbi tik idėja, o aš manau, kad reikia atkalti iki tobulumo techniką tam, kad tinkamai išreikštum savo mintis, tada ir gali kurti, nes menas turi būti gražūs. Ir skonio šiuose ženkluose, nes jie rafinuoti, kompoziciški. O daugiau primena ankstyvojo sovietmečio grafikų darbus nei tarpukario, taigi jeigu jame kai kas įžvelgia smetoniškumą, reiškia, kad šie ženklai atspindi pokyčius mene. Grafika Lietuvoje nesena meno rūšis, taigi Šakalio darbai atspindi tai kas buvo joje iki jo. FILOP, bent jau kaip supratau, daugiau primena ne dizainu tarpukarį, bet tematika, nes siekia šviesti visuomenę istoriniais veikėjais, kurie žmonių atminty liko už borto, nors be jų Lietuvos gal ir nebūtų buvę (ypač Lietuvos kariuomenės vadai, kariai).
Ir tas pasipriešinimas paštui kyla dėl to, kad rengiami vieši konkursai pašto ženklui, kuriuose pirmą vietą ir honorarą laimi savi, nesvarbu, kad ir kokią nesąmonę būtų iškepę kompu per 10 minučių. Dar reiktų atkreipti dėmesį, kad visi FILOP ženklai atspausdinti tik su jiems būdingais vandens ženklais, niekur kitur nenaudotais, todėl yra sunkiai suklastojami. Tai irgi daikto meninė vertė. Tuo tarpu Lietuvos paštas savuosius fufelius belekaip štampuoja Austrijoje, kad galėtų sėkmingiau išplauti daugiau valstybinių pinigų 😉 Galų gale tuos tradicinius smetoniškus kūrė Adomas Varnas, B. Bučas, Antanas Žmuidzinavičius-Žemaitis, Eduardas Krasauskas ir visi kiti didžiausi meninkai, todėl manau gražu, jeigu kažkas praleisdamas per savo prizmę lyg ir pratęsia jų tradiciją
Taip, politikos FilOp yra -- tai, iš esmės, vieno žmogaus (o dabar, kiek suprantu, tai tik ir yra Rimantas Šakalys) požiūrio padarinys.
Dėl FilOp pašto ženklų dizaino -- tikrai ne visi, bet daugelis labai artimi Tarpukario Lietuvos ženklams (o ta tradicija, savo ruožtu, susijusi su Lenkijos, Vokietijos ir Austrijos tradicijomis). Nors tiesa, kad kai kurie grafikos sprendimai tikrai priklauso nuo laikmečio.
Ir negaliu tamstai nepritarti dėl tų nesąmonių, padarytų per 10 minučių ir paskui išleistų Lietuvos Pašto. Beje, meistriškumas -- tai irgi ne techninis dalykas: dailininkas per daug metų išsiugdo gebėjimą kurti gerai. Tas ir pasimato, kai ženklus kuria geri dailininkai, o ne chaltūrščikai.
o man jie patinka ir tikrai noreciau tokius tureti savo kolekcijoje!